carlabernard.reismee.nl

Op weg naar Negombo

Donderdag, 6 september, licht bewolkt, 32

We gingen vroeg ontbijten omdat we om 8 uur Gall zouden verlaten. We reden langs het vernieuwde busstation. Het oude was met de Tsunami geheel vernield. We maakten een stop bij een monument voor de Tsunami. Dat bestond uit een 18 meter hoog Boeddha beeld. De hoogte van de golven was ook 18 meter. Op de naast deed weg gelegen spoorweg reed ten tijde van de Tsunami een trein. Deze werd meegesleurd en kwam enkele honderden meters verder tot stilstand. Alleen in de trein kwamen 1700 mensen om het leven. Het totale aantal voor heel Sri Lanka is 50.000. Bij het beeld was een klein huisje waar foto’s getoond werden van de dagen na de ramp. Het blijft ongelofelijk met wat voor enorme krachten het water heeft huisgehouden. De beheerder gaf bij verschillende foto’s nadere uitleg. Zo was er een groep overlevenden die na de eerste golf naar de kust gingen om de vissen op te rapen die op het strand lagen. Terwijl zij daar mee bezig waren kwam een tweede golf waardoor ook zij kwamen te overlijden. Vier jaar na de ramp was de spoorweg naar Colombo al weer hersteld. Nu kun je er eigenlijk nergens meer iets van zien.

We vervolgden onze weg die vlak langs de zee liep. Ook hier wisselden idyllische strandjes zich met rotsblokken af. Er is hier nog geen toerisme zodat de stranden er verlaten bij lagen.

We brachten een bezoek aan een moonstone mijn. Men heeft een mijn gegraven tot 30 meter diepte. Daar heeft men verschillende gangen gemaakt. Men haalde een rieten schaal omhoog en waste de stenen. Tussen het grind zaten verschillende edelstenen. Alleen een kenner kan het onderscheid zien tussen het grind en de stenen omdat ze nog niet gepolijst zijn. Binnen kregen we een demonstratie hoe de stenen verder verwerkt werden. In deze mijn zijn 8 mensen werkzaam. Drie mannen om de stenen naar boven te brengen, twee dames voor het polijsten. Daarna komen ze bij een mannetje dat ze nog verder slijpt voordat de laatste ze verwerkt in een sieraad. Een baas houdt toezicht. In de bijbehorende winkel konden we alle prachtige stenen in sieraden bewonderen. Carla heeft een ring gekocht met een steentje dat past bij de hanger die we in Kandy hadden gekocht.
De volgende stop was bij een masker museum. Dat hadden ook in Sigiriya gezien zodat we hier vrij snel weer weg waren.

We staken een rivier over en begonnen daar aan de rivier safari. We stapten in een boot en voeren de rivier op. Meteen zagen we een grote water monitor weg zwemmen. Dat is een varaan die in het water leeft. We voeren door een mangrovebos. Daarna kwamen we op een groot meer uit. In dit meer zijn 64 eilanden. Het werd echter nog steeds een rivier genoemd omdat het water van een rivier verderop komt. Het heeft een onmiddellijk verbinding met de zee en is daarom gedeelte zoet en gedeelte zout water.

We legden aan bij een van de eilandjes en kregen daar een demonstratie hoe kaneel wordt verkregen uit het hout van de kaneelboom. Men schilt de boom aan laat het binnenste drogen. Dan ontstaat de voor ons bekende kaneel, dat hier al medicijn tegen hele veel kwalen wordt gebruikt. We voeren nog een stuk over het meer. Op het kleinste eiland staat een kleine tempel.

We zagen een Kingfisch, een klein vogeltje met een opvallende blauwe kleur. Op een mangrove tak lag een water monitor rustig te slapen. Na ruim 5 kwartier waren we weer terug aan wal.

We bezochten een schildpadden resort. Daar kregen we uitleg over de 7 soorten van schildpadden die over de wereld voor komen. Bij dit strand komen de vrouwtje als de zon onder is uit zee om hun eieren in het zand te begraven. Daar blijven ze dan 48 dagen liggen voordat de jongen uit het ei kruipen en meteen naar zee waggelen over het zand. In een bassin had men een aantal kleine groene schildpadden die gisterochtend geboren waren. Deze worden vanavond weer terug gezet in de zee.

In andere bassins waren schildpadden die door een gril van de natuur niet meer in de zee kunnen overleven. Er waren er twee met een gedeukt schild waardoor het dier geen balans meer had. Deze werden vaak door vissers naar het resort gebracht nadat ze in de netten verstrikt waren geraakt. Er waren ook enkel dieren die poten misten. Over een bak lag een traliehek. Toen de beheerder dit optilde en een van de schildpadden op wilde pakken reageerde het dier erg agressief en probeerde te bijten. In een andere bassin zat een albino. Deze was nagenoeg wit. Ook hij heeft in de bevrijd natuur geen overlevingskansen omdat hij van verre gezien wordt door de haaien. Hij woont daarom in het resort en werd Micheal Jackson genoemd.

Na de lunch reden we een stuk snelweg op in de richting van Colombo. Er zijn pas een paar snelwegen, waarvoor allemaal tol moet worden betaald. Het bedrag is wel relatief laag. Voor onze 60 km moesten we 350 roepies, dus nog geen 2 euro afrekenen.
We reden de voorsteden van Colombo in en hadden onze eerste file. Men was met de weg bezig waardoor er maar een rijbaan was. Na een klein half uur hadden we de bouwplaats gepasseerd en konden we weer verder. Op de weg van Colombo naar Negombo was de avondspits begonnen waardoor het ook daar erg druk was. In Negombo hadden we een hotel aan het strand, waardoor we een mooie zonsondergang konden zien op onze laatste avond in Sri Lanka. Morgen worden we om 4 uur opgehaald omdat we om 7.20 naar de Malediven vliegen.

We hebben erg genoten van dit rondje van bijna 2300 kilometer door Sri Lanka. Het is een land met vele verschillende gezichten. Elk gebied heeft zijn eigen charme en karakter. De mensen zijn erg vrolijk en zijn altijd bereid om een praatje met je aan te gaan. Het eten is heerlijk als je het niet te spicy laat maken. Geef je ze de vrijheid dan slaan de vlammen je uit de keel. Ze houden enorm van scherpe pepers. De natuur is overweldigd. Alle parken die we bezochten waren totaal verschillend. Het verkeer is een grote chaos waarbij het lijkt of er geen regels zijn. Iedereen gunt elkaar echter wel de ruimte en daarom gaat het bijna altijd goed. We waren wel blij dat we hier niet zelf hoefde te rijden. Met Lahi als ons baken hoefden we ons nergens zorgen over te maken en werden we overal vooraan afgezet. Sri Lanka Ayubowan (gegroet en nog een lang leven) sthunti ( bedankt).

Herman

Dank voor jullie verslag van deze en veel plezier op de Malediven?

Han

Weer een prachtig land om aan jullie vakantiebestemmingen toe te voegen! Veel plezier op de Malediven

Thea

Prachtig om mee te lezen en foto's te bekijken. Nog heerlijk uitrusten aan t strand echt verdiend Carla.