carlabernard.reismee.nl

Op weg naar Kandy

Maandag, 27 augustus, licht bewolkt, 34

Na het ontbijt reden we naar Dambulla. Daar bezochten we de agrarische markt. Alle boeren uit de omgeving komen naar deze drie hallen om hun waren te verkopen. De tussenhandelaren zorgen dan voor de verdere distributie over het land. Omdat het een lang weekend was geweest door de feestdag van Full Moon was het erg druk en stond er een behoorlijke file aan vrachtautootjes en tuktuks die helemaal afgeladen waren met groenten en fruit. In deed hallen werd druk gehandeld en werden de ladingen bij de verschillende handelaren uitgeladen. Dat gebeurt allemaal met de hand. Het was een heerlijke chaos.

We lieten het vlakke land achter ons en beginnen steeds meer te klimmen. We zijn naar Nalanda Gedige gereden. Dit is het eigenlijke middelpunt van het eiland. De tempel die hier staat stamt uit de 8e eeuw. In de jaren 80 van de vorige eeuw is de tempel helemaal afgebroken en op een soort terp geplaatst. Daarom heen is een groot meer gegraven. Dat water wordt gebruikt voor de irrigatie van de landbouwgronden. De tempel werd herbouwd. Alleen het dak kon niet worden gerestaureerd .

We reden nu het gebied in van de kruiden. Overval waren kruidentuinen te zien. We hebben er een bezocht. Daar kregen we een rondleiding waarbij ons werd verteld met welke kruiden in Sri Lanka de meest voorkomende aandoeningen konden worden genezen. Dit is vele malen goedkoper dan onze medicijnen. Of het ook allemaal even goed werkt blijft natuurlijk de vraag. Aan het eind van de rondleiding kregen we nog een ontspannende massage met oliën uit de tuin.

We genoten de lunch bij een lokaal restaurant onderweg. Het werd aanmerkelijk drukker op de weg. We deden enkele redelijke steden aan.

In Matale bezochten we de Arulmihu Sri Muthumaruamman Thevasthanam, een indrukwekkende Hindoe tempel met een zeer rijk en kleurrijk versierde gopuram, zoals de toren bij de Hindoe tempel wordt genoemd.

We reden door Katugostota, een moslimenclave. Hier waren opvallend veel autohestelbedrijven en sloperijen. Ook liepen hier veel dames in nikabs.
We reden Kandy binnen en namen een omweg langs een rivier omdat de stad erg druk was. We staken de rivier over bij een grote stuwdam waar elektriciteit werd opgewekt. Via smalle straatjes dwars door de heuvels kwamen we aan de rand van het Kandy meer uit.

We bezochten door de Tempel van de Tand. Het verhaal gaat dat het gecremeerde lichaam van Boeddha verdeeld is en daarbij is een tand naar deze tempel gebracht. Die wordt in zeven kisten bewaard de achter een gouden deur staan. Een keer per jaar wordt de kist op de rug van een versierde olifant in een processie door Kandy geleid. Deze Esala Perahera was dit jaar afgelopen zaterdag en hebben we dus net gemist. De tempel is in 1981 getroffen door een bomaanslag maar is inmiddels weer helemaal hersteld. Op de eerste verdieping zaten gelovigen voor de deur van de Tand te bidden.

We stonden bij een Boeddha te kijken toen een vrouw zielsgelukkig Carla aanraakte en duidelijk heel blij was. Waarom dat was was ons niet duidelijk. In een volgend gebouw was een gouden Boeddha te zien in een zaal die helemaal omringd was met witte beelden. Een gedeelte was nog afgezet. Daar lagen nog de kleden van de olifanten van de processie. Boven deze zaal was een museum waar de geschiedenis van het boeddhisme in Kandy werd uitgebeeld aan de hand van relikwieën en gebruiksvoorwerpen.

In het volgende gebouw werd het Boeddhisme van de gehele wereld uitgebeeld. In het gedeelte van Sri Lanka herkenden we al veel plaatsen waar we al zijn geweest. Ook in de andere landen was het soms een feest van herkenning bij bijvoorbeeld Angkor Wat in Cambodja, Wat Po in Thailand en de Borobudur in Indonesië. In het volgende gebouw stond de olifant die 50 jaar de Tand tijdens de Esala Perahera heeft gedragen. Toen hij in 1998 overleed werd hij opgezet en kreeg een vooraanstaande plaats in dit tempelcomplex. Tot slot kregen we het oude koninklijke paleis te zien.

Buiten wachtte Lahi ons op. Hij nam om mee naar een theaterzaal vlak bij de tempel. Daar had hij plaatsen voor ons op de voorste rij geserveerd voor een traditionele vuurdans. Met trommels en een trompetachtig instrument werd muziek gemaakte waarop dansers een verhaal uitbeelden. Met veel acrobatiek werd een wervelende show gegeven. Tot slot liepen twee dansers over brandende kolen.

Toen we weer buiten kwamen schemerde het al. We reden naar een uitzichtpunt hoog boven stad. Daarna kwamen we bij het hotel aan dat op een andere heuvel ook een heel eind boven de stad ligt.

Rini

Wat voor een prachtige indrukken weer. Geniet er samen lekker van Rini

Pauline

Wat een heerlijke verhalen en prachtige foto's zeg!! Ik reis weer helemaal mee...vanuit de trein naar Den Haag :).
Het been van Carla weer geheeld?
Blijf genieten en ik bljjf meereizen!!
grts

Paul

Wauw! Wat ontzettend mooi!!!

Herman

Arulmihu Sri Muthumaruamman Thevasthanam.... alleen die namen al.
Prachtige reis.

Paul vd Kamp

Wat maken jullie weer een fantastische reis. Heel veel plezier nog. Groetjes