carlabernard.reismee.nl

Dambulla

Zondag, 26 augustus licht bewolkt, 35

We mochten uitslapen en werden om 09.00 uur opgehaald. We reden naar Dambulla. Daar bezochten we de rotstempels. Via een stelsel van trappen kwamen we bij de ingang. Daar moesten uiteraard de schoenen weer uit en het lichaam bedekt worden. De rotstempel stammen uit de 1e eeuw. De koning werd verbannen uit Anuradhapura en zocht zijn onderkomen in de grotten.

Na dit banningschap schonk hij de grotten aan de monniken. Deze hebben de vijf grotten in de eeuwen daarna verbeterd en verfraaid. In de grotten staan tientallen Boeddha’s. Er zijn drie grote liggende Boeddha’s. Het plafond en wanden zijn rijkelijk versierd met religieuze prenten en tekeningen. De grotten liggen onder een grote rots en de overhang zorgt dat er geen water in de grotten kan komen. Daarom zijn alle tekeningen vanaf de 2e eeuw zo goed bewaard gebleven. In de vierde en relatief kleinste grot staat in het midden een stoepa. Daar hebben waarschijnlijk de juwelen van de koningin gezeten.

We liepen de trappen weer af en reden een stuk verder. Daar was de gouden Tempel met een enorm verguld Boeddha beeld. Het deed wat kitscherig aan. Aan de zijkant was een hele rij monniken uitgebeeld die over kwamen brengen.

We stapten over van de auto naar een ossenwagen. Met ons drieën trok de os ons terwijl de begeleider er naast liep. Het beest had er nog behoorlijk de vaart in. Vering was er niet door de houten wielen en we werden dus aardig door elkaar geschud.

Na een kwartiertje kwamen we bij een meer. Daar stapten we over op een bootje. We moesten wel eerst een zwemvest aan. De lokal die met ons mee was, maakte een hoedje van een blad dat hij had geplukt. De zon scheen echter niet zo fel omdat er wat sluierbewolking voor zat. Overal waren mooie vogels te zien. Aan de rand in een boom zat een arend bij een nest. We konden de jongen horen schreeuwen.

Een van de arenden maakte een duik in het water en vloog met een vis richting het nest. Vanaf een boom was ook een visser bezig met dat zelfde kunstje, het vangen van vissen. Hij gooide een groot net uit, liet dat even zinken en haalde het toen weer op. In het net zat inderdaad een vis. Dat ging een stuk simpeler als het turen naar een dobber.

We voeren een stukje over het meer en legde toen weer aan in het riet. Daar was met wat planken een soort steiger gemaakt zodat we met droge voeten aan wal konden. We waren te gast bij een gezin dat naast hun woning een replica van een woning van 50 jaar geleden had staan. Dat was een grote ruimte met een houtskool vuur en een kleine slaapkamer. Het dak was van bananenbladeren, die waren gevlochten.

De vrouw des huizes liet ons eerst zien hoe zij kokosnoot melk maakte. Zij schrapte met een stuk ijzer dat aan een bankje was vastgemaakt door het vruchtvlees van de kokosnoot. Deze kokos vermengde ze met water. Speciaal voor ons wat dat water uit een flesje. Normaal gebruiken ze gewoon water uit het meer. De man ging in de tuin een soort knollen opgraven. Deze maakte hij met een groot mes schoon. De knollen werden gewassen en daarna op het vuur gezet. Hier werden nog de nodige kruiden, die allemaal uit eigen tuin kwamen toegevoegd. Er ging een deksel op en het kon even pruttelen. Ondertussen liet de vrouw zien hoe zij de rijstkorrels kneusden met een grote stamper en daarna de vliesjes scheidde van de rijst. Dat zag er zo gemakkelijk uit maar kost jaren omdat zo onder de knie te krijgen. Ze gaf ook nog een demonstratie met een maalsteen waarbij kruiden werden verpulverd tot meel.

Inmiddels was de maaltijd klaar en werd deze op de tafel voor ons neer gezet. Op de tafel stonden naast de rijst nog verschillende schaaltjes met groenten en gedroogde vis. Het smaakte erg lekker.

We namen afscheid van het gezin en werden met een tuktuk terug gebracht naar de auto. De tuktuk is het meest voorkomende voertuig in Sri Lanka. Overal zie je die driewielers rijden. Voor zo’n 6000 roepies wordt je de trotse eigenaar, die dan vaak als een soort taxi door iedereen gebruikt kan worden.

Op de weg naar het hotel zagen we vlak langs de grote doorgaande weg een kudde olifanten lopen. Overal stonden al wel waarschuwingsborden voor overstekende dieren maar nu zagen we dus dat ze echt dicht bij de weg liepen. Bij het hotel hebben we een frisse duik in het zwembad genomen.