carlabernard.reismee.nl

Bezoek aan Jaffna

Dinsdag, 21 augustus, 38 onbewolkt

We reden eerst naar het Fort Holland. Dit fort is in 1619 gesticht door de Portugezen. Pas toen de Nederlanders het in 1658 overnamen werd het omgebouwd tot het huidige fort. De vorm, een pentagon, hebben we vaker gezien in Bourtange en Makasser. De binnenmuren zijn nog nagenoeg in tact of al gerestaureerd. Nog een klein stukje moet gedaan worden, waarna je weer helemaal rond kon lopen. Op het immense binnenterrein is men bezig met archeologisch onderzoek. Verschillende restanten van de gebouwen zijn nog zichtbaar.

We vervolgden onze weg naar de bibliotheek. Die was helaas nog gesloten. Daarom reden we naar naar de grote Hindoe tempel, Nullar Kandaswamy. Alle straten in de wijde omgeving waren afgezet. We liepen daarom naar het terrein toe. Vlak voor de ingang moesten we onze schoenen weer inleveren.

We zagen twee grote zuilen met daarop allerlei figuren. Tussen de twee zuilen was een grote rood witte wand. Het asfalt was gelukkig nat gemaakt zodat het nog te belopen was. Even verder werd dat vervangen door zand. We kwamen de tankwagen tegen die het zand met water aan het koelen was. Terwijl we langs de muur liepen hoorden we steeds een bel afgaan. Bij de ingang van de tempel moesten we een sarong om en de mannen moesten hun bovenlijf ontbloten. Zo mochten we naar binnen. Daar was een grote ceremonie bezig. Door toeval stonden we als enige buitenlanders vooraan. Wel 20 mannen droegen een draagbaar waarop twee enorme gedaanten stonden.Er om heen liepen mannen die muziek maakten en andere die de dragers steeds aflosten omdat het gewicht anders niet te torsen was. Alle mannen hadden witte strepen op hun voorhoofd en bovenlichaam aangebracht. Er werd wierook aangestoken en gebeden uitgesproken. Als slot werd de hele stellage hoog in de lucht getild waarbij alle gelovige dit volgden met hun armen. Daarna trok de stoet weer verder om dit te herhalen. Een indrukwekkend gezicht. We verlieten de tempel en haalden onze schoenen weer op. Een agent dankte ons voor het getoonde respect omdat we ons aan het traditionele kledingvoorschrift hadden gehouden.

We reden verder naar het noorden en verlieten Jaffna. Onderweg kwamen we nog een tempel tegen met een enorm beeld van een God voor de deur.

De beelden zijn hier anders door de invloed van het nabij gelegen India. Het gebied is duidelijk armer. Er zijn veel minder autos’s en de meeste rijden hier op een brommertje of fiets. We kwamen zelfs een kar tegen die getrokken werd door een os.

We reden naar Kantarodai. Daar waren een groot aantal kleine stoepa’s te zien. Het verhaal gaat dat op een eiland voor de kust 64 monniken met paddenstoelen zijn vergiftigd en dat van 52 hier de restanten begraven zouden liggen.

In een lokaal restaurant hebben we noedels gegeten. De rest van de middag hebben we bij het zwembad doorgebracht. Het was erg heet en dat was de beste plaats om verkoeling te krijgen.

Herman

Lekkere temperatuur, 38 gr. Leuk om weer te lezen.

Marieke

Mooie reis, leuk om jullie verslag te lezen en de mooie foto s te zien.
Mooie dagen nog