carlabernard.reismee.nl

Op safari in Wilpattu en daarna naar Anuradhapura

Zondag , 19 augustus half bewolkt, 29
Na het ontbijt en het uitchecken stond Lahi ons op te wachten. We reden naar het noorden. Eerst was er een lintbebouwing met allerlei winkeltjes en huisjes. Daarna kwamen er rijstvelden en kokosplantages voor in de plaats. Langs de kant stonden allerlei kraampjes waar de mensen hun waren probeerden te verkopen. Dat ging van kokosnoten tot vlees en vis.

In een van de plaatjes was een grote weekmarkt aan de gang. Daar was het erg druk. Het noordoosten van Sri Lanka is hoofdzakelijk katholiek, daarom waren veel winkels gesloten. De belangrijkste godsdienst is Boeddhisme, gevolgd door Hindoe. Naast het katholieke geloof zijn er ook nog Moslims. Er zijn nu geen problemen meer op het eiland. Dat was in de tijd van de Tamiloorlog wel anders.
We maakten een stop bij een Hindoe tempel. Toen we uitstapten kreeg Carla een flats van een vogel over haar heen. Gelukkig was er een kraantje waar we dat schoon konden maken. De tempel was geheel ommuurd. Op deze muur en binnen stonden vele zeer kleurrijke beelden. Het was verboden om foto’s te maken maar van de bewaker mocht ik er toch een aan de buitenkant maken.

In de tempel waren mensen offers aan het brengen met fruit. Na de rondgang door de tempel kreeg men een gezegende kokosnoot. Deze werd kapot gegooid om een boomstam. Daarmee zou je wens uit komen. We reden verder totdat we door de politie werden aangehouden. Langs de kant hadden we al verschillende controleposten gezien. We moesten stoppen omdat Lahi ingehaald zou hebben waar dat niet mocht. Toen hij uitlegde dat hij een auto passeerde die linksaf sloeg was het goed en konden we doorrijden. Als hij wel een bekeuring had gekregen had de politieagent zijn rijbewijs ingenomen. Lahi moest dan naar het postkantoor om de boete te betalen en met het ontvangstbewijs terug gaan naar de agent of zijn bureau. Dat moet binnen 14 dagen gebeuren anders wordt je rijbewijs ongeldig verklaard. Ook een manier om de boetes betaald te krijgen.
Na de lunch verlieten we de hoofdweg om naar Wilpattu National Park te rijden. Vlak voor het park stopten we bij een huisjes. Daar verwisselden we onze auto voor een safari-jeep. Lahi kon naast de bestuurder zitten en wij hadden zes stoelen in de open cabine tot onze beschikking. Na de toegangscontrole reden we het park in. Het is het grootste park van het eiland. Het is erg dichtbebost en de wegen waren eerst van rode leem en daarna gewoon mul wit zand. De fourwheel drive had er soms behoorlijk problemen mee. We maakten eerst een stop bij een watertje waar een krokodil naar iets aan het happen was. Vlak bij ons zat een adelaar op de grond.

Een eind verder lag een luipaard helemaal uitgerekt te slapen. Hij was door het dichte struikgewas amper zichtbaar.

Even later waren apen heel druk in de bomen op en naar aan het springen en aan het schreeuwen. Over de grond liepen twee luipaarden. Deze lieten zich af en toe door de bossages zien.
Bij een meer lagen twee krokodillen lekker te slapen met de bek open terwijl er ook een aan het zwemmen was.

Naast apen, herten, buffels, wapiti’s en schildpadden zagen we veel vogels en opvallend veel pauwen. Op de terugweg werden we aangenaam verrast door twee olifanten die net vertrokken bij een meertje.

Na een safari van 5 uur ruilden we de auto’s weer om en reden we naar ons hotel in Anuradhapura. Daar hebben we gedineerd. Het was buffet met soms erg lekkere gerechten maar ook hele scherpe. Het blijft nog even zoeken.

Vader en moeder

Wat weer een mooie dag

Joke

Wat een leuke dag hadden jullie! Ik zit hier in de tuin mee te reizen/
genieten. Dank!

Egge

Gouden tip over afdoening bekeuringen? Wat een dieren op 1 dag!

Marlies

Weer luipaarden. Die hebben wij niet gezien. Wat een mooi verslag. Nog veel reisplezier.