carlabernard.reismee.nl

Stellenbosch en Robbeneiland

Zondag, 15 oktober, regen en zwaar bewolkt, in de middag zonnig 15/ 22

We verlieten Kaapstad in noordelijke richting. In deze omgeving zijn de Fransen in de 17e eeuw aan land gekomen. De hugenoten plantten de eerste wijngaarden aan waardoor hier een nieuwe wijnstreek ontstond. Door de speciale grondsoort en het grote hoeveelheid zon krijgen de druiven een eigen smaak. Langs de wijngaarden staan veel rozenstruiken. Deze zijn gevoeliger voor schimmels en andere ziekten zodat de wijnboer snel kan zien wanneer zijn wijnranken bedreigd worden en hij ze preventief kan behandelen

Boven het dorpje Paarl was het monument voor de Afrikaanse taal. Dat is opgericht om het ontstaan van deze taal, die erg op oud Nederlands lijkt te herdenken.

We bezochten een van de wijnbedrijven. De oogst in hier in februari en maart. Het bedrijf had nu dus alleen maar lege vaten. De druiven kwamen via een luik bij een grote schroef uit. Daar werden de druiven vermalen en de drab werd voor de eerste dagen via pijpleidingen in grote vaten gedaan. Daarna werd er onderscheid gemaakt voor de rode en de witte wijn. Het sap werd naar grote stalen vaten verplaatst. Het restant aan schillen en takjes werd als mest op de wijngaarden gebruikt. De vaten voor de witte wijn wordt gekoeld tot 10 terwijl de rode op een temperatuur tussen de 18 en 22 werd gehouden. Bij de rode wijn werden ook bacteriën toegevoegd om de gisting beter te laten verlopen. Na de gisting werd de witte wijn meteen gebotteld. De rode werd in houten vaten opgeslagen voor de duur van 18 maanden. Dan was ook de rode wijn klaar voor de verkoop. Na de rondleiding kregen we enkele wijnen te proeven.

We bezochten Stellenbosch. Dat is een universiteitsstad met een gezellig centrum. Daar hebben we geluncht.

Toen we terug reden naar Kaapstad kregen we te horen dat de boottocht naar Robbeneiland niet door kon gaan. Door de harde wind was de stroming te sterk om verantwoord de oversteek van 10 km te maken. We gingen niet bij de pakken neer zitten en hebben weer een taxi naar Waterfront genomen. Daar hebben we een helikoptervlucht genomen. Er moest wel eerst met de piloot gebeld worden of dit mogelijk was. Boven de zee was alles mogelijk, we konden niet naar de Tafelberg vliegen omdat daar nog teveel bewolking was. Na een korte veiligheidsinstructie konden we aan boord.

We vlogen eerst een stuk langs de kust en zagen nu pas de mooiste en duurste wijken van Kaaapstad en de bijbehorende stranden. De wolken verdwenen voor even en we kregen een prachtig overzicht van de Tafelberg en andere bergen zoals de Twaalf Apostelen.

Daarna bogen we af om naar Robbeneiland te vliegen. De piloot beaamde dat er door de wind een erg sterkte stroming stond en dat het dan zeker geen pretje was om anderhalf op een boot te zitten. We vlogen over het eiland en zagen het complex waar Nelson Mandela 19 jaar gevangen gezeten had. Dat was een relatief klein gebouw. Verder waren er op het eiland enkele woninkjes van de bewaarders.

Toen we terug naar het vasteland vlogen zagen we de Tafelberg in volle omvang geheel zonder wolken. Achteraf hoorden we dat enkele medereizigers met de kabelbaan naar boven zijn gegaan. Marius, onze gids gaf aan dat we het morgen weer gaan proberen voor de hele groep. We maakten nog een kleine ronding over de haven om daarna weer veilig te landen, een geweldige ervaring rijker.

Als afsluiting aan Kaapstad hebben we in Waterfront gedineerd waarna we weer terug zijn gegaan naar het hotel.

eric

Mooie foto's. Smaakte de wijn lekker?

Eric S.

Weer mooie foto's! De combinatie van natuur, cultuur en wijn lijkt een hele goede...