carlabernard.reismee.nl

Knysna

Woensdag, 11 oktober, zonnig ,27

Na een frisse nacht reden we verder over de tuinroute. Het was strakblauw en de temperatuur liep snel op. We reden naar Knysna. Onderweg kwamen we door verschillende plaatsjes. Daar wisselende de luxe villa’s en krottenwijken elkaar af. Veel van de villa’s worden maar een paar weken per jaar bewoond door hun eigenaar tijdens de vakantie. In de krottenwijk viel op dat bijna elke bouwval wel een schotel heeft voor TV. Dat kost 980 ZAR per maand zo’n 60 euro.

We passeerden drie diepe kloven. We mochten daar niet stoppen. Op een brug was zelf een boete aangegeven van 2000ZAR ( 130euro) als je over de brug zou lopen. Langs de kant liepen bavianen die van zo’n boete natuurlijk geen last hebben.

We kwamen aan in Knysna. Dit stadje ligt in een baai en dankt zijn welvarendheid aan de bosbouw. Het is de enige enigszins begaanbare toegang tot de oceaan. De inham is wel zo gevaarlijk dat vroeger veel schepen hier vergingen. De verzekeringen weigerden daarna om de schepen te verzekeren.

Vorig jaar juni is de baai getroffen door een grote brand. Hierdoor zijn naast vele hectare bos ook hotels en huizen in de vlammen opgegaan. De verwachting is dat het zeker vijf jaar duurt voordat het een beetje hersteld is. Het was een gezellig stadje waar we geshopt en hebben. Tegen het middaguur gingen aan boord van een rondvaartboot die ons naar de ingang van de baai leidde. We zagen de plaats waar de baai overging in de oceaan. Op de heuvels waren de gevolgen van de brand nog volop te zien. Na de lunch reden we weer terug naar ons hotel. Daar zagen we weer een grote brand maar deze was bewust aangestoken en leek onder controle.