carlabernard.reismee.nl

Cape Saint Francis en Tsitsikamma

Dinsdag, 10 oktober, half bewolkt 23

We begonnen de dag met een wandeling langs het strand. Het weer was helemaal opgeklaard. Na het ontbijt reden we naar een opvangtehuis voor pinguïns. Hier werden de dieren die gewond waren geraakt in een periode van 6 tot 8 weken weer opgelapt om daarna weer in de vrije natuur los gelaten te worden. Voor de kust zagen we enkele walvissen zwemmen die zo vriendelijk waren om af en toe een stukje uit het water te komen.

Cape Saint Francis is een echt vakantiedorp waar hoofdzakelijk blanken een tweede huis hebben. Net buiten dit gebied ligt een vrij grote sloppenwijk. Er is pas een nieuwe school gebouwd. In deze school gaan alle kinderen tot 13 jaar naar toe. Ze krijgen daar naast onderwijs twee maaltijden per dag. De klassen zijn groot met zo’n 60 kinderen. In de klassen heerste een stevige discipline. De kinderen werkten rustig door aan hun opdracht tijdens ons bezoek en lieten zich nauwelijks afleiden. Ook toen de schoolbel ging om de eerste maaltijd aan te geven, bleef alles ordelijk. De oudere kinderen moesten in een rij de klas verlaten, de kleinere mochten lekker rennen nadat daar toestemming voor gegeven was. De maaltijd bestond uit bruine bonen. De school is gratis maar de ouders moeten betalen voor het verplichte schooluniform en houden de lokalen school. Dat laatste is noodzakelijk omdat ook hier een groot te kort aan onderwijzers is.

We verlieten het schiereiland om de tuinenroute te volgen. Deze route wordt zo genoemd omdat de wolken die van zee komen leeg lopen voor de bergen die een klein stukje landinwaarts liggen. Hierdoor is altijd alles groen omdat het nagenoeg elke dag regent. We maakten een stop bij Storms River. Dat is een nauwe diepe kloof. Een klein stukje verder reden we het natuurreservaat in. Dit ligt aan de kust. Voor de kust sloegen de golven stuk op grillige rotsformaties. Tegen de steile wanden heeft men een wandelpad aangelegd dat je leidt naar een drietal hangbruggen. Het was een stevige klim maar meer dan de moeite waard. Hier hebben we ook geluncht. Hierna reden we naar ons hotel om een frisse duik te nemen in het zwembad.

Jet

Geweldig! Vooral ook jaloers op de walvissen,,,magisch, denk ik, Geniet zoveel mogelijk, groet

Herman

Mooi man