carlabernard.reismee.nl

Hluhluwe

Dinsdag, 3 oktober licht bewolkt, 24

Na een vroeg ontbijt reden we weg bij de lodge. Voor de lodge staat een baobab boom. Hier vindt niemand het vreemd als je deze boom knuffelt omdat dat geluk brengt. Als je echter de bloem van de boom plukt en deze opeet, wordt je door een leeuw opgegeten. Terug naar de hoofdweg werd de weg versperd door een giraf. Aan de zijkant stonden er nog meer wat dromerig naar ons te kijken. Links en rechts zagen we dorre acacia bomen. Deze lijken dood maar bij een regenbui komen de blaadjes weer tevoorschijn. De bomen kunnen zes tot zeven jaar zonder water doordat hun wortelstelsel zo diep de grond ingaat. Na een klein uurtje kwamen bij het Hluhluwe park aan. Hier stapten we over om een open jeep voor een gamedrive. Dit park ziet er helemaal anders uit als het gedeelte van het Krugerpark dat wij gezien hebben. Het is veel groener en er zijn meer heuvels en mooie doorkijkjes. De ranger gaf aan dat zij als we het Kruger meer noordelijke hadden bezocht we hetzelfde landschap hadden gezien. We zagen eerst over een grote afstand wat neushoorns en buffels.

In dit park zitten meer buffels als impala’s. Het eerste dier dat we echt dichtbij zagen was een mannetjes olifant. De mannetjes leven solitair, terwijl de vrouwen de kudde bestieren. In het park zijn nu teveel olifanten omdat er weinig baby’s gestorven zijn. De dames krijgen nu de pil om te voorkomen dat er nog meer bij komen. Even verder zagen we inderdaad een hele familie die op stap was. Ze waren onderwerp naar de rivier om te gaan drinken. Het heeft al langere tijd niet geregend en daarom is het water schaars. Een groep van 10 olifanten paradeerde voor onze ogen.

Iets verder op stonden zebra’s. Deze zebra’s hebben weer een iets andere tekening als die in het Krugerpark. Dat is vooral aan de zijkant van de poten te zien.

In het park zitten ook veel roofvogels. Het lukte om een arend en een valk te spotten.

Niyala’s is de antilope die in dit park leeft. De dieren komen in een bruine kleur te wereld die erg op de impala’s lijkt. Na twee tot drie jaar verandert de kleur van de mannetjes naar donkerbruin.

We zagen veel neushoorns. In het park komen zowel de witte als de zwarte neushoorn voor. Deze aanduiding heeft niets met de kleur van het dier te maken maar slaat op de grote van de bek. De witte is beduidend groter. Een ander opvallend verschil is dat de zwarte neushoorn bladeren eet en de witte gras. Op een gegeven moment liep een oude neushoorn midden op het pad. Dit mannetje had de strijd over zijn kudden verloren van een jonger mannetje. Hij mag nu wel in de groep blijven alleen zijn de vrouwtjes taboe voor hem. Bij het gevecht is zijn rechteroog beschadigd. Hierdoor is hij zijn oriëntatie kwijt en dwaalt hij verder wel als normaal is. We hebben geruime tijd achter hem aangereden en zijn toen toch maar omgekeerd. Inhalen is te gevaarlijk. Even verderop zagen we twee neushoorns die nog helemaal onder modder zaten van het bad dat zij genomen hadden

Midden in de bush hebben we geluncht. In de bossage’s naast onze tafels zaten apen te loeren op hun kans. Naast vlees en salade kregen we ook een banaan. Als deze banaan op de tafel werd gelegd namen de apen een spurt om deze weg te grissen. De banaan werd vervolgens heerlijk opgepeuzeld. De schil werd eerst kapotbeten en daarna was de vrucht aan de beurt. Toen hij een banaan te pakken kreeg die al gedeeltelijk afgeschild was, pelde hij hem rustig verder af.

Toen we terug reden naar het beginpunt kregen we cadeautje van de dag. Bij de oase waren neushoorns, buffels en olifanten bij een. Een schitterend gezicht, drie van de Big Five in een shot en dat ook nog in grote aantallen. De vrouwtjes neushoorn hebben een opvallend lange spitse hoorn. Als ze op jeugdige leeftijd de hoorn afbreken groeit hij weer aan. Bij een van de vrouwtjes was de hoorn door de rangers geamputeerd omdat hij naar binnen groeide en ze daar elke bloedingen aan had. De dieren worden in dit park nauwlettend in de gaten gehouden. Met het overweldigende beeld van de drie kuddes van dieren verlieten we het park om terug te rijden naar de lodge.

Op het 10 km lange pad naar dit verblijf kwamen we weer giraffen tegen. De rest van de middag hebben we doorgebracht bij het zwembad.

Er staan nog meer foto’s op de fotopagina.

Hans Cobussen

Mooi avontuur en leuk om te volgen!

Vader en moeder

Mooi verhaal en foto's groetjes

Herman

Lekker bij het zwembad fff bijtanken?

Reggie

mooi hoor, een beetje Burgers Zoo maar dan veeeeeeeeeeel groter ~: )

Hylco

Jullie hebben "the big 5" al bijna allemaal gezien...
Leuk om op afstand zo mee te kunnen genieten!