carlabernard.reismee.nl

Van Kruger naar Swaziland

Zondag, 1 oktober, zwaar bewolkt en lichte regen daarna zonnig, 20

We verlieten het Krugerpark. We hadden de bus weer terug die ons had opgehaald van de luchthaven in Johannesburg zodat de problemen met de deur en versnellingsbak verleden tijd zijn.Omdat we vandaag Swaziland bezoeken moeten we allerlei formulieren invullen. We reden door een heuvelachtig gebied. De rotsachtige bergpassen werden afgewisseld met akkers vol met sinaasappelbomen en suikerriet. Suikerriet groeit hier in 9 tot 13 maanden. Daarna werd er nog veel met de hand geoogst. Nu is de opbrengst voor de eigenaar hoger omdat het machinaal gebeurd en de bladen nu verkocht kunnen worden voor verwerking in de papierfabriek. Bij de verwerking met de hand werden de bladen op het land verbrand. Het geeft wel minder werkgelegenheid. We maakten een koffiestop bij een winkelcentrum. Helaas was het koffiehuis dicht en was er nergens fatsoenlijke koffie te krijgen. Dat werd grotendeels goed gemaakt door een goed werkende WIFI, zodat het contact met thuis voor even weer goed hersteld kon worden.

We reden verder naar Swaziland. Swaziland is ontstaan doordat een grote stam vanuit centraal Afrika op zoek was naar water. Zij kwamen eerst in Mozambique uit maar trokken nog een stukje verder en stichtten daar hun eigen koninkrijk. Toen de gevechten met Zuid Afrika te heftig waren heeft de koning aan Groot Brittannië gevraagd om het land te annexeren zodat zij verantwoordelijke werden voor hun veiligheid. Dat heeft ruim een eeuw geduurd waarna het land in 1965 onafhankelijk werd. Swaziland is ongeveer de helft van Nederland en heeft 1,4 miljoen inwoners. De mannen mogen elk jaar een nieuwe vrouw kiezen als zij het onderhoud daarvoor kunnen betalen. Er zijn twee belangrijke feesten per jaar. Bij het eerste komen de ongehuwde meisjes zich aan de koning tonen. Hun oma’s en moeders moeten bekijken of de dochters nog onbevlekt zijn. Het andere ritueel is voor de jongemannen. Daar kijken de opa’s en vaders aan de manier van plassen of zoonlief hieraan deel mag nemen. De gezondheidszorg en onderwijs zijn gratis. De koning is nog relatief jong en gaat steeds bij de koning moeder te rade als hij op buitenlandse reis gaat. Als hij terug komt brengt hij weer verslag aan haar uit. Hij heeft geen paleis maar verblijft op verschillende plaatsen bij een van zijn vele vrouwen. Het land heeft verschillende delfstoffen als steenkool, diamanten en goud. Er zijn veel gewassen. De mais is voor eigen gebruik maar veel van het fruit wordt geëxporteerd. Omdat men een paar jaar geleden erg veel last heeft gehad van fruitvliegjes mag men nu zelf geen fruit meer het land uit brengen.

Bij de grensovergang moesten we allemaal de bus uit om een stempel te halen. Daarna liepen we over een stukje niemandsland om in Swaziland weer een stempel te krijgen. Swaziland ziet er echt anders uit. Het is duidelijk minder welvarend. De mensen wonen in kleine huisjes of hutjes. De meesten werken in de industrie bij de twee grote steden of in Zuid Afrika. We reden door een gebied met bosbouw.

Hele valleien waren volgeplakte met bomen. Andere valleien waren helemaal kaal. Als het hier zou sneeuwen zou het een schitterde skigebied zijn. We maakten een lange beklimming waar de bus het moeilijk mee had. Helaas zijn nog niet alle problemen opgelost want de airco werkte niet meer. Bij de koffiestop was een glasblazerij. In de verte begon het stevig te flitsen in een inktzwarte lucht. Wij reden gelukkig de andere kant op. Rond 4 uur kwamen we in de lodge aan.

Aart

Wat een schitterende foto’s....je nieuwe lens komt kennelijk goed van pas......