carlabernard.reismee.nl

Oslo

Vrijdag, 3 juli, Oslo, zonnig, 25 niet gereden (totaal 7090 km)

Na een uitgebreid ontbijt in het Ullevaal stadion waar we om de grasmat uitkeken, zijn we naar het metrostation gelopen. We kochten kaartjes in de automaat. Ook het openbaar vervoer in Noorwegen is niet goedkoop. Voor een ritje van nog geen 5 km moet 30 NOK worden betaald. Na een kleine 10 minuten stonden we in hartje Oslo. Dat is dan wel weer het voordeel van de metro. We kwamen boven op de Karl Johansgate, de belangrijkste straat. We waren ter hoogte van het Stortinget, het Noorse parlementsgebouw. Het was helaas gesloten voor het publiek. We liepen door over de brede weg die omzoomd wordt met bomen. In de verte boven aan een heuvel ligt het koninklijk paleis. We liepen eerst nog even het National Theater in. Daarvan mochten we de aula bekijken. Daar hingen enkele grote werken van Edvard Munch, een van de belangrijkste Noorse schilders. We staken de weg over en liepen over een breed zandpad naar het koninklijk paleis. Het is het woon en werkverblijf van de koning. Rondom het paleis is een groot park aangelegd. We liepen door het park naar de andere kant van het paleis. Vanaf daar kwamen we bij de nationale bibliotheek uit. In de brede trappenhal waren ook weer schilderingen van Munch te zien. Op de 4e verdieping was een grote verzameling van de Noorse literatuur bij een gebracht.

Na een klein stukje lopen kwamen we bij de haven uit. Op de havenpunt is veel moderne hoogbouw neer gezet in de laatste 10 jaar. Onder in zijn winkeltjes en restaurants gevestigd. Daarboven zijn luxe appartementen gevestigd. Het ziet er erg mooi en designvol uit. Op het achterste gedeelte van de tong is een museum gevestigd en een klein zandstrandje. Daar was het druk. We liepen langs de appartementen en zagen aan de overkant aan de kade weer het koninklijke jacht liggen dat we eerder op de Noordkaap hadden gezien.

We liepen verder langs de kade en zagen het Raadhuis. Voor het Raadhuis stonden grote naakte beelden. We liepen een heuvel op naar het Akershus slot en vesting. Deze vesting werd in de 13e eeuw gebouwd. Binnen de muren is alles nog uit die tijd in tact gebleven. Via een tweede toegangspoort verlieten we de vesting om in de militaire haven uit te komen. Vanaf door konden we doorlopen naar de plaats waar morgen onze ferry naar Fredrikshaven zal vertrekken. We volgden de havenlijn om bij het meest markante gebouw van de stad uit te komen. Dat is het operagebouw dat in 2008 voltooid is. Het is gebouwd in de vorm van een jacht. De wanden zijn echter zo plat geplaatst dat je gewoon tegen aan kunt lopen om zo boven op het dak uit te komen. Vanaf daar heb je een schitterend uitzicht over de stad. Van binnen is alles van hout, doorzichtig kunststof en glas gemaakt. Dat geeft een futuristische uitstraling. Met het mooie weer werd er overal op het dak lekker genoten van de zon. Dat zagen we trouwens ook in de parken. Net als bij de beklimming van de Preikestolen hebben de Noorse vrouwen er geen enkel probleem mee om gewoon in hun BH rond te lopen.

Vanaf de opera zijn we de Karl Johansgate weer ingelopen. Daar was het nu beduidend drukker dan vanmorgen vroeg. In de parken bij de waterpartijen was het nu gezellig druk.

We liepen door de tuinen van het paleis naar de andere zijde van de stad. We liepen door een wijk met statige oude herenhuizen. We kwamen uit bij het Vigelandpark. Dat is naar Gustav Vigeland genoemd die daar zijn levenswerk heeft uitgestald. Het zijn meer dan 200 menselijk naakte beelden, jong en oud, groot en klein, gemaakt van brons, graniet en smeedijzer. Een indrukwekkende tentoonstelling in de open lucht. Via een brede brug geflankeerd door enkele tientallen beelden kom je bij een enorme schaal die door 6 mannen wordt gedragen en waar water vanaf spat. Via een trap kwam je bij een hele hoge zuil van graniet gemaakt waarin mensen in elkaar verweven lagen. Daarom heen staan indrukwekkende tweetallen. Nog een trap hoger brengt je bij een beeld waarbij menselijk figuren een cirkel vormen.

In het park er om heen lagen overal mensen te zonnen. Sommigen hadden zelf een kleine barbecue meegenomen. We hebben terug gewandeld naar het hotel. We hebben vandaag zo’n 25 km gewandeld door een leuke, rustige stad met enkele verrassingen zoals de opera en het Vigelandpark.