carlabernard.reismee.nl

Bootreis Trondheim - Bergen en van Bergen naar Skare

Maandag, 29 juni Boot Trondheim – Bergen, regen, 12, 170 km (totaal 6410 km) en 679 km met de boot

Het weer was compleet omgeslagen. Toen we opstonden regende het pijpenstelen. We reden het kleine stukje naar de haven waar de MS Kong Harald al op ons lag te wachten. Aan boord konden we inchecken. We kregen ieder een persoonlijke pas die steeds werd gescand als je van boord wilde. De auto kreeg een eigen pas. Het parkeerdek is maar erg klein. Er kunnen maar 12 auto’s mee. Ik reed het schip in en moest daar de auto achterlaten. De bemanning zou hem verder parkeren. We hadden een hut op de 3e verdieping. We liepen naar het zevende dek om te kijken hoe we de leuke stad Trondheim zouden verlaten. Het regende nog steeds. Op het zevende dek zijn overdekte delen gemaakt waar je buiten kunt kijken naar de omgeving. We hebben stoelen opgezocht in de voorste lounge en zaten zo comfortabel. In de shop hebben we bekers gekocht waarmee we de hele reis verder koffie en thee konden krijgen. We betaalden voor deze bekers wel de hoofdprijs van 42 euro per beker. Het schip is erg luxueus uitgevoerd. Er was een technisch mankement waardoor we ruim twee uur later pas vertrokken. Na een luide toeter konden we eindelijk vertrekken. We voeren richting Kristiasund. De wereld trok in een rustig tempo aan ons voorbij. Vanaf het water ziet Noorwegen er toch weer heel anders uit. In de middag klaarde het even op. We hebben toen op het zonnedek lekker uit de wind kunnen genieten van dit uitzicht. In Kristiasund ging een grote groep van boord om met bussen een stuk over land te rijden naar onze volgende havenplaats, Molde. Toen we daar in de avond aankwamen hadden we de achterstand al weer bijna ingelopen. Het was nog behoorlijk bewolkt maar we konden toch tegen 23.15 uur de zon zien ondergaan. In onze hut probeerden we in slaap te komen. Dat viel in eerste instantie niet mee. We naderden weer een haven en door het manoeuvreren maakte de boot heel herrie en trilden we bijna uit ons bed. Daarna keerde de rust terug en konden we inslapen. ’s Nachts deden we nog een paar havens aan. Van de aanleg in Floro werden we net voordat de wekker afliep weer wakker gemaakt. Het was gedeeltelijk bewolkt. Na het ontbijt moesten we onze cabin al verlaten. We hebben in de lounge weer genoten van het landschap dat aan ons voorbij trok. Toen de zon weer te voorschijn kwam hebben we buiten gezeten. Precies om 14.30 uur meerde de Kong Harald af in de haven in Bergen.

Daarmee kwam er een eind aan de boottocht van 29 uur. Het was een leuke belevenis en we kwamen in deze twee dagen lekker tot rust. De Hurtigruten maakte hun naam niet helemaal waar. Het schip vertoonde wat achterstallig onderhoud en gelet op de prijs kwaliteits verhouding hadden we wat meer verwacht. Misschien waren we wat natuurschoon al teveel verwend en konden de aanblikken van zee daarom minder indruk op ons maken.

Een half uurtje later hadden we de auto weer en konden we onze weg voortzetten. Bergen is de tweede stad van Noorwegen. Het was hier behoorlijk druk. In de stad zijn lange tunnels gegraven die onder de stad doorgaan. Zo konden we maar weinig zien van de stad. We verlieten de stad in oostelijke richting. Al snel hadden we de drukte achter ons gelaten en reden we weer over kronkelige smalle weggetjes langs immense fjorden. Na een oversteek met de ferry werden de wegen nog smaller en steiler. De watervallen werden steeds spectaculairder. Een tweeling waterval spande de kroon. Om hen goed te kunnen zien werd je wel getrakteerd op een nat pak. We reden door een 11 kilometer lange toltunnel . Daarna kwamen we bij onze cottage uit. Deze ligt midden in een wintersportgebied boven op een berg. Het is een eenvoudig huisje, maar alles is er op wifi na. Toen ik aan de gastvrouw vroeg of daar een mogelijkheid voor was, begon ze hard te lachen. We hadden het konden weten. Het afrekenen moest ook al contant omdat er geen pin voorziening was. Voor een nacht was het een prima onderkomen.