carlabernard.reismee.nl

Mosjoen - Trondheim

Zondag, 28 juni Mosjoen – Trondheim, zonnig, 21, 415 km ( totaal 6235 km)

We verlieten Mosjoen om verder koers naar het zuiden te zetten. We reden via de A6 naar Steinkjer. De weg was soms breed en leek op een soort autoweg om enkele kilometers later weer te veranderen in een smalle kronkelige weg die zich langs de bergwanden voort slingerde. Er waren weer mooie watervallen te zien. Na verloop van tijd verdwenen de hoge bergen en kwamen er glooiende weilanden voor terug. We reden ruim 40 kilometer langs een groot meer, het Snasavatnet. Door het mooie weer was er al veel activiteit rond en op het meer. Na Steinkjer werd het beduidend drukker en reden we voor het eerst in deze vakantie in een lange rij achter elkaar aan waarbij de voorste het tempo bepaalde. Vlak voor Trondheim kwamen we na drie lange tunnels bij de eerste tolpoorten. Dat gaat hier geheel automatisch. Via internet hebben we de auto aangemeld. Bij de tolpoorten wordt de auto geflitst en wordt het tolbedrag van de creditkaart afgeschreven. Het is wel efficiënt maar je heb er dus geen idee van hoeveel het precies kost.

Trondheim is een gezellige stad. Er zijn nog veel gebouwen uit de middeleeuwen met als middelpunt een grote kathedraal met bijbehorend paleis van de aartsbisschop. De kerk is aan de voorzijde voorzien van verschillende rijen indrukwekkende beelden. De kerk wordt gerestaureerd en kon daarom niet van binnen bezichtigd worden. De straten zijn nog van kleine keitjes. De houten huizen zijn in allerlei kleuren geschilderd. Dat is het best te zien langs het riviertje dat door de stad stroomt. Hieraan staan pakhuizen in allerlei kleuren. Rond de haven waren veel gezellige terrassen die overvol zaten. Ook was er veel groen waarop de mensen aan het zonnen waren. In de hele stad waren veel banken geplaatst zodat je overal kon gaan zitten. Ondanks dat op zondag hier de winkels gesloten zijn was het toch lekker druk. We hebben genoten van de ontspannen sfeer die hier hing. In een park hebben we poos zitten lezen.

Terug op de hotelkamer hebben we de koffers ingepakt voor de bootreis van morgen. Morgenvroeg checken we in op de boot die ons naar Bergen zal brengen.

Bert en Lies

Hoe bevalt het dat het weer donker wordt zo raak je er weer aan gewend voor je thuis zijn groeten en liefs