carlabernard.reismee.nl

Lulea - Rovaniemi

Dinsdag, 16 juni, Lulea – Rovaniemi, 8 zwaar bewolkt en regen, 320 km (totaal 2440)

We waren vanmorgen net op tijd voor het ontbijt. We hadden er geen rekening mee gehouden dat het ontbijt maar tot 9.00 uur was. We zaten net en toen begonnen de dames al alles op te ruimen. We konden gelukkig nog wel pakken wat we wilden.

We verlieten Lulea en gingen eerst naar Gammelstad. Dat is een bijzonder dorpje. Rond een statige toren en een kerk liggen 480 kleine houten haast identieke huisjes. Deze huisjes worden gebruikt door gelovigen die hier naar toe komen voor de missen. De woningen mogen niet worden aangepast en ook niet permanent bewoond of verhuurd worden. Rond de kerk liepen enkele dames in klederdracht.

We reden verder naar de Finse grens. Men was aan de weg aan het werken. Op niet alle plaatsen was er nog asfalt en reden we gewoon over een soort karrenspoor. Dat stond niet altijd aangegeven zodat we soms stevig in de remmen moesten om het hoogte verschil tussen het asfalt en de modder te overbruggen. De werkzaamheden strekte zich uit over enkele tientallen kilometers waar maar op enkele plaatsen gewerkt werd of het moest nog gebeuren.

Via een brug over een rivier reden we Finland binnen. Er was geen enkele grensbewaking, vergelijkbaar dus al bij ons. Dat we nu in een ander land was wel meteen te merken. De netheid rond de Zweedse woningen was spoorslag verdwenen. Rond de meeste woningen lag veel rotzooi. De wegen waren smaller en waren van slechte kwaliteit met kuilen en gaten. Opvallend was dat sommige namen van de dorpen langer waren dan het hele dorp.

Er is ook een uur tijdsverschil met onze tijd, we lopen nu dus een uur voor. De temperatuur deed wel mee voor het poolgebied met nog maar 7 graden en dat met een schrale wind.

De bossen zijn hier van sparren en er staan minder berken tussen. Dat geeft een veel grotere doorkijk door de bomen. Er zijn nauwelijks struiken, maar de bomen staan wel diep in het mos. Ook hier zagen we al enkele rendieren.

Ons hotel maakte onderdeel uit van een groot sportcentrum.

Alle Scandinaviërs weten het zeker, de kerstman woont bij hen. Volgende de Noren woont hij in Droeback op 50 km van Oslo. Volgens de Zweden is dat in Gesunda bij Stockholm. DE Denen beweren dat hij op Groenland woont terwijl de Amerikanen hem op de Noordpool plaatsen. Dat is een stelling die de Finnen met klem verwerpen omdat terecht beweren dat je daar geen rendieren kunt kweken. De uitgesproken plaats daarvoor is Rovaniemi. Na te hebben ingecheckt zijn we dus naar het huis van het Kerstman gereden. Dat ligt precies op de poolcirkel. Zo slaat men twee vliegen in een klap. Het is een commercieel gebeuren met diverse outlet winkels. In het huis van het kerstman was een looproute gemaakt waarmee je automatisch bij de oude man uit kwam. Hij maakte een praatje en ondertussen werden er foto’s gemaakt. Midden over het terrein loopt de poolcirkel. De komende dagen zullen we dus binnen het pool gebied vertoeven.

Rovaniemi heeft een klein centrum. Daar hebben we wat gegeten.

Jos en Christien

Wat een geweldige reis! Geniet ervan en leuk om jullie zo te volgen.